språkets utveckling.

Det är tur att jag har barn, så mycket har jag konstaterat denna morgon, ja det är det faktiskt. Men idag inte av de anledningar jag brukar skriva utan idag är det så för att det ska flytta in människor här ovanför som har anlitat MP-golv. Ja det går människor och dunkar och har sig för att lägga golv ovanför. Ja då får man mycket sömn. De väckte Sophie imorse som kom inkrypandes till mig, nerkissad. För andra morgnen irad och nej hon pottränas inte nattetid. Hon kissar bara sjukt mycket, men vet ni vad barnet gör? Jo hon sätter sig på pottan och kissar igen, hur mycket som helst. Alltså missförstå mig rätt men HUR jävla satans mycket kan ett sånt litet barn kissa? Man blir små galen måste jag säga. Tröjan var ju blöt halvvägs upp..

Språkets utveckling.

Påvägen hem från dagis så funderade jag på hennes otroliga språk utveckling och hur häftigt det är och hur det kommer sig att vissa barn pratar så himla bra och andra inte.
När det gäller Sophie så har hon varit tidig med språket redan från början, snappat upp ord i en väldans fart. Jag har dragit några slutsatser till varför det är såhär för vissa barn och inte för andra.
Till en början så handlar det mycket om vad barn vill och kan. Vill dom inte så lär dom sig inte heller.
Fortsättningsvis så tror jag att det är en sak som väger in väldigt mycket och det är omgivningen.
Föräldrar, syskon, släkt och givetvis; vänner.
Sophie har inte privilegats med syskon, än och eftersom det är större syskon som brukar ge språklig fördel så är hon helt enkelt körd. Men däremot så har hon utvecklat en vänskap med en flicka på dagis som är ett år äldre. Det märks att hon tycker väldigt mycket om henne. Hon vill vara lika gammal som henne;
Ja e fyra år.
- Nej Sophie, snart 3.

Hon är med denna flicka varje dag, hela dagarna. Då till slutsatsen:
Sophie umgås med denna tjej som antagligen besitter fler ord än henne själv. Ord som hon antagligen snappat upp av äldre syskon (de vill ju vara som sina äldre syskon, i regel).
När hon snappat upp dessa ord så tar hon med dom till dagis där hon använder dom så att de som leker med henne hör orden och efter ett tag så har de förstått innerbörden och kan själv använda dom.
Så det är en fin cirkel. Sophie använder ord, som hennes bästa kompis hört sitt syskon säga.
Självklart lär hon av oss också, det händer ofta, väldigt ofta att hon härmar mig och efter några dagar förstår hon hur hon ska använda ordet.
Lika väl så lyssnar hon på mina vänner, hon har lite respekt för dom och därav blir de lärare.
I denna ålder är alla som möter barnet en lärare på något sätt, varse de vill eller inte.

Låt oss lära  våra barn, genom att prata MED dom, inte bara till dom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0